Navigace

Obsah

Panstvím Colloreda Mansfelda

Mníšecký a Dobříšský zámek spolu s jeho zahradou jsou velkým lákadlem všech návštěvníků tohoto regionu. Za pozornost však stojí i nádherná příroda v jejich okolí. Na této trase zavítáte do hlubokých brdských lesů, kam panstvo ze zámku jezdívalo lovit zvěř. Čeká vás jízda po převážně zpevněných lesních cestách bez známek civilizace. Jedinou možností občerstvení je sběr lesních plodů a voda z potůčků brdských lesů.

Základní informace:panstvim graf

Vhodné kolo: trek
Náročnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 33 km
Nastoupané metry: 710 m

Mapa trasy:

Malý průvodce trasou:

Colloredo1Výlet začíná na mníšeckém náměstí, jehož dominantou je kostel Sv. Václava z let 1743–56. Avšak největším turistickým lákadlem je zdejší zámek. Byl postaven na místě bývalé ochranné tvrze pánů Mitroviců v letech 1656–72. Hlavním stavitelem byl M. Rainer. Zvláštností této stavby je to, že sice má čtyři rohy, ale pouze tři nárožní věže. Zámek je přístupný veřejnosti a nabízí dva prohlídkové okruhy. Na I. prohlídkové trase se seznámíte se stylem života a bydlením drobné šlechty v období od konce 18. do začátku 20. stol. II. prohlídková trasa vás pak zavede do pokojů, ve kterých poslední majitelé zámku každodenně pobývali. Komnaty jsou dekorovány nástěnnými malbami z dob baroka, rokoka a z počátku 20. století. Nábytek a obrazy doplňuje velké množství drobných předmětů, které sloužily ke každodenním potřebám obyvatel zámku. Před výletem nebo po něm si rozhodně nenechte ujít prohlídku tohoto zámku. Od cykloturistického rozcestníku nedaleko kostela se vydejte po zelené cykloturistické značce směr rozc. Na Soudném. Přejedete po hrázi mezi Zámeckým a Prostředním rybníkem a mírným stoupáním přes Stříbrnou Lhotu vjedete do brdských lesů. Za rozcestím Na Rovinách se na nějakou dobu rozloučíte Colloredo2s civilizací, takže ještě naposledy můžete využít pohostinnosti lesní restaurace U Dernerů. Dál pokračujte po zelené cykloturistické značce, která vás dovede na rozcestí Na Soudném. Tady u odpočívadla najdete informační tabuli s podrobnou mapou cyklotras. Pokud nemáte svoji mapu, doporučuji tuto pečlivě prostudovat. Pak už se s klidným srdcem můžete vydat dál po zelené cyklo dolů z kopce směr Jelení Palouky. Pozor, dole pod kopcem zahněte ostře vlevo a asi po 30-ti metrech vpravo po lesní asfaltové cestě. Po necelých pěti kilometrech dojedete na křižovatku pod kopcem Brdo, kde zelenou cyklo protíná cyklotrasa č. 308. Vydejte se po 308 vlevo do kopce a asi po 1 km dojedete na rozcestí Stožec. Zde dosahujete vrcholu brdského hřebene. Nacházíte se na nejvyšším bodě této trasy téměř 600 m n.m. Zasloužený odpočinek vám zpříjemní přístřeší s lavičkou a dobrý pocit, že až na Dobříš pojedete jenom z kopce. Od tohoto rozcestí vás povede modrá turistická značka dolů po lesní asfaltové cestě směr Dobříš. Colloredo3Bude to pěkně frčet, tak pozor, ať na rozcestí turistických cest „Pod Židovským paloukem“ nezapomenete odbočit mírně vlevo na zelenou turistickou značku. Pojedete kolem obory Aglaia. Je to Slovanské nížinné hradiště zřejmě z doby prvních Přemyslovců. Byly tu nalezeny denáry z období vlády Boleslava I. Dál pokračujte po zelené turistické značce až na náměstí v Dobříši. První písemné zmínky o tomto městě ležícím na dávné Zlaté stezce jsou z r. 1252. Za vlády Jana Lucemburského tu stával opevněný lovecký hrádek a pod ním malá osada. Za husitských válek bylo město vypáleno a opuštěno. V roce 1630 bylo panství prodáno rodu Mansfeldů, kteří zde v letech 1745–1765 postavili zámek, jehož součástí je terasovitá francouzská zahrada a nádherný anglický park. V areálu se nachází muzeumhistorických hodin, muzeum historických motocyklů a Městské muzeum. Prohlídku tohoto zámku a přilehlého parku byste si neměli nechat ujít. Naproti zámku stojí kostel Sv. Kříže z r. 1589. Za zmínku ještě stojí budova radnice s volutovým štítem, kterou najdete na náměstí č.p. 69 a kostel Nejsvětější Trojice z konce 18. století. Zpáteční cestu Colloredo4do Mníšku vám ukáže modrá turistická značka, na kterou se napojíte na náměstí. Zprvu pojedete souběžně se zelenou turistickou stejnou cestou, jakou jste přijeli. Na rozcestí Na Větrníku zelená odbočuje vlevo, ale vy se držte dál modré turistické značky, která vás opět zavede do hlubokých brdských lesů. Čeká vás něco málo přes 6 km lesních cest, než dojedete do obce Chouzavá. Za ní se pak nachází bývalé poutní místo Malá Sv. Hora. Dnes tu najdete kapli Navštívení P. Marie z let 1809–1810 a barokní boží muka. Příjemná zpráva je, že tu vyrostla výletní restaurace se zahrádkou, která vás jistě odmění za váš sportovní výkon. Do Mníšku pak dojedete buď terénní cestou po modré turistické nebo pohodlněji po asfaltové cestě cyklo č. 8130 stále z kopce.