Obsah

Z Mníšku na Karlštejn

Na této trase se stanete poutníky dávnou minulosti. I když na kole ujedete pouhých 40 km a zdoláte převýšení 1 km, přesto projedete mnoha staletími. Začnete u Mníšeckého zámku, kde se přenesete do r. 1656, tehdy byly položeny jeho základy. Příjezdem na Karlštejn se rázem ocitnete o 308 let zpátky, v době vlády Karla IV, který tu začíná se stavbou hradu. Po ujetí několika dalších kilometrů přeskočíte 344 let a dostanete se na konec 17. století, do poutního chrámu sv. Máří Magdaleny na Skalce.

Na Karlštejn grafZákladní informace:

Vhodné kolo: trek, MTB
Náročnost trasy: těžká
Délka trasy: 37 km
Nastoupané metry: 890 m

Mapa trasy:

Malý průvodce trasou:

Na Karlštejn1Od Mníšeckého zámku se vydejte po zelené cykloturistické značce. Povede vás přes Stříbrnou Lhotu k rozcestí Na Rovinách, kolem lesní restaurace U Dernerů, k dalšímu rozcestí Na Soudném. Tady odbočte vpravo a na další křižovatce vyměníte zelenou cykloturistickou značku za zelenou turistickou směr Halouny. Následující úsek je vhodný pro vyznavače jízdy těžším terénem. Pohodlnější cesta do Haloun vede vpravo po lesní asfaltové cestě cyklo č. 8130. Z Haloun pokračujte po žluté turistické značce (ze začátku asfaltová silnice) směr Zadní Třebáň. Pozor, asi po 1 km odbočuje žlutá vlevo na polní cestu – snadno přehlédnutelné. V Zadní Třebáni se za vlakovým nádražím dostanete po lávce na druhouNa Karlštejn2stranu Berounky. Následuje vjezd do Hlásné Třebáně. Stále se držte žluté turistické značky, která vás dovede až pod hrad Karlštejn. V tomto úseku se trochu zahřejete stoupáním do kopce, ale za to si pak můžete odpočinout na krásné louce s ještě krásnějším pohledem na hrad. Uvidíte, že to za tu námahu stálo. Hrad Karlštejn byl vystavěn v letech 1348–1357 a měl sloužit jako bezpečné místo pro uložení českých korunovačních klenotů. Jeho zakladatelem byl český král a římský císař Karel IV. Hrad je národní kulturní památkou. V městečku pod hradem je Muzeum betlémů a Muzeum voskových figurin. Po pěší zoně i na hrad platí zákaz jízdy na kole, který městská policie bedlivě hlídá. Je tu mnoho Na Karlštejn3obchůdků se suvenýry a několik restaurací. Moc to ale s jídlem nepřehánějte, protože na zpáteční cestě vás čekají dva táhlé kopce. Ten první začíná hned za Karlštejnem. Vydejte se lesní cestou po červené turistické značce směr Mořinka a Karlík.V Karlíku vyjedete z lesní cesty vpravo na silnici, která vás dovede do Dobřichovic. V Dobřichovicích, na místě kde dříve stávala tvrz, byl v 16. století postaven zámek s kaplí, který byl po požáru v r. 1779 přestaven barokně. Najdete ho na levém břehu Berounky nedaleko mostu. Cyklostezka vedoucí podél břehu Berounky vás dovede do Letů, kde hned za mostem odbočte vlevo. Po několika desítkách Na Karlštejn4metrů následuje železniční podjezd. Asfaltová cesta zatáčí vpravo, ale vy se vydejte rovně cestou mezi chaty a dál do brdských lesů. Povede vás tu značka ve tvaru žlutého trojúhelníku, která vás dovede až na brdský hřeben na rozcestí U Šraňku. Tady se napojíte na modrou cykloturistickou značku směr Skalka – Mníšek p. Brdy. Po příjemné lesní hřebenovce se tak dostanete do poutního areálu Skalka. Nechte se na toto pozoruhodné místo pozvat slovy pana P. L. Stojdla, superiora hospice františkánského na Skalce u Mníšku, tak jak je zapsal ve své knize r. 1924:  "I mně líto jest přečetných turistů, kteří přišli navštívit památná místa na Skalce, vidím-li, jak při pohledu na krásu všeho vůkol horečně hltají těch párřádek, ke všemu ještě značně chybných, ve svých turistických příručkách, aby něco o tom čarokrásném okolí se dověděli. Nemohouce ukojiti touhy své, obracejí se k průvodci. Na Karlštejn5Jak rád by jim pověděl vše; vždyť vše o »Skalce« je tak zajímavé a historie její tak tklivá“..... Na tomto čarokrásném vrchu podbrdského pásma ve výši 518 m, umínil si baron Servác Ignác vystavěti pomník svému rodu, když vlastních dítek zanechati nemohl: kostelík zasvěcený veliké kajícnici Máří Magdaléně, podle vzoru nádherného kostela marseillského ve Francií.......Stavba započata r. 1692 stavitelem Dienzenhofrem a dokončena r. 1693 za pomoci spolehlivých polírů mníšeckých: Jana Rektoryse a Benedikta Spinera".
Úryvky z knihy "Skalka u Mníšku – její památky a dějiny“ od P. L. Stojdla.

Více na www.prostor-ad.cz
Tady si můžete v klidu vychutnat atmosféru tohoto krásného místa a využít pohostinnosti zdejšího stánku s občerstvením. Není kam chvátat, do Mníšku je to už jen kousek a hlavně pořád z kopce.