Navigace

Obsah

Hadí řekou - údolí Kocáby

Kocába – 45 km dlouhá říčka se zapsala do dějin trampingu hned po I. světové válce, kdy začala být navštěvována milovníky Divokého západu, kteří Kocábu přezdívali Hadí řekou. Od třicátých let našeho století pak oživily skalnatý kaňon stovky chatiček a starých trampských osad, jako jsou Ascalona, Dashwood, Kansas, Loussiana aj. Na této trase projedete velkou část nejkrásnějšího úseku Kocáby, který se nachází mezi Novým Knínem a Štěchovicemi.

Základní informace:Hadí řekou graf

Vhodné kolo: trek, MTB.
Náročnost trasy: středně těžká
Délka trasy: 42 km
Nastoupané metry: 561 m

Mapa trasy:

Malý průvodce trasou:

Z Mníšku se vydejte po modré turistické značce lesní cestou, nebo po asfaltu cyklotrasou č. 8130 směr Chouzavá. Cestou projedete kolem výletní restaurace Malá Sv. Hora. Dříve to Hadí řekou 1bylo poutní místo. Stojí tu kaple Navštívení
P. Marie z let 1809–1810 a barokní boží muka. Odtud dál pokračujte po zelené cyklotrase do Chouzavé. Tady odbočte vpravo a po žluté turistické dojedete do Voznice. Na návsi u rybníka na vás čeká příjemná restaurace s venkovní terasou. Pokud dáváte přednost občerstvení z vlastních zásob, pak pokračujte ještě o něco málo kilometrů dál, stále po žluté turistické značce až na Královu stolici.
Na malém návrší, uprostřed obory z 18. století, stojí altánek, od kterého se paprskovitě rozbíhá šest cest. Vás však z tohoto labyrintu cest bezpečně vyvede žlutá turistická značka směřující do Staré Hutě. Název této osady je možná odvozen od hutě na zpracování Hadí řekou 2železné rudy, která tu byla v provozu od
r. 1650 až do roku 1926, kdy byla uzavřena. Kousek za vsí, po cyklotrase č. 308 (modrá turist.), dojedete k rybníku Strž. Je tu přírodní koupaliště a pod hrází rybníka stojí empírový dům, který slouží jako památník Karla Čapka. Zde spisovatel pobýval v posledních třech letech svého života. Expozice je věnována i osobnosti jeho manželky, herečky a spisovatelky, Olgy Scheinpflugové. Samostatnou expozici má v podkroví domu novinář a spisovatel Ferdinand Peroutka. Dál pokračujte po cyklotrase č. 308
(modrá turist.) po lesních cestách až vyjedete na asfaltku. Na ní odbočte vlevo a asi po 3 km dojedete do Nového Knína. V Novém Kníně naleznete mnoho pamětihodností.
Hadí řekou 3Na náměstí stojí barokní domy a empírová kašna z r. 1792, patrová radnice čp. 1 pochází ze 17. stol. Mincovna čp. 47 z r. 1801 slouží v dnešní době jako muzeum dobývání a zpracování zlata v okolí Nového Knína a jako muzeum města. Další směr trasy vám bude určovat zelená turistická značka, která vás hned za Knínem zavede do malebných zákoutí říčky Kocáby. Cesta může být pro někoho technicky náročná. Nečekají vás tu žádné kopce, ale pěšina je někdy úzká a několikrát překonává Kocábu po přírodních lávkách. Určitě to ale stojí za to. Civilizaci vám tu jen nakrátko připomene průjezd Velkou a Malou Lečicí, ale pak se opět ponoříte do údolí Kocáby. Na rozcestí u Fafkova mlýna se s Kocábou Hadí řekou 4rozloučíte a odbočíte vlevo po modré turistické značce směr Bratřínov. Ale pokud máte ještě dost sil a chtěli byste doprovodit Kocábu až do jejího soutoku s Vltavou do Štěchovic (je to ještě asi 6 km), čekají tu na vás staré trempské osady, jejichž názvy připomínají Divoký západ. To vše dokreslují tyčící se skalnaté útesy na úbočích Kocáby. Cesty tam a zpátky jistě nebudete litovat. Od Fafkova mlýna vás modrá turistická značka povede přes Bratřínov až na rozcestí Svatý Václav. Tady na křižovatce lesních cest stojí památník z r.1938 s vyobrazením sv. Václava. Zadní strana památníku nese nápis: „Tento pomník stojí uprostřed lesů, jež r. 1908 věnoval kníže Josef Colloredo-Mansfeld sanatoriu Na Pleši. Postavil jej roku 1938 doc. MUDr. Svatopluk Basař na věčnou paměť mecenáše.“ Od tohoto rozcestí vás pak souběh modré a zelené cyklotrasy dvede zpět do Mníšku pod Brdy.